Wiosenna puszcza. / A spring forest.
Wiosna zawitała już do nas na dobre. / Spring is finally here to stay.
Wyruszamy na wiosenną, wirtualną wycieczkę do puszczy pod bacznym okiem Pani Uli.
Let’s go for a virtual walk in a spring forest. Ms Birek will guide us on our quest.
Drogie Dzieci!
Wyruszamy na wiosenną wycieczkę do puszczy.
Najwyższy czas, w lesie panuje wiosna!
Oto zdjęcia z puszczy, które wykorzystacie do zabawy i nauki. Na zdjęciach (mogą być wydrukowane w kolorze, jeśli czarno-białe to patrząc na zdjęcie kolorujecie kredkami lub farbkami), naklejacie wasze buzie i dorysowujecie stosowne pozy w zależności od tematu zdjęcia. Buzie kolegów i koleżanek ze szkoły możecie znaleźć w waszych albumach z zakończenia roku lub na zdjęciach na stronie internetowej szkoły. Proszę naklejać tylko twarze, a tułów dorysować stosownie do sytuacji leśnej. Liczę na waszą pomysłowość!
Kliknij tutaj, aby przejść do zdjęć.
Wasze prace „z wycieczki do puszczy” zamieścimy na stronie internetowej szkoły.
Zaczynamy naszą wycieczkę:
Zdjęcie 01 Przewodnikiem wycieczki jest taki oto ludzik. Dorysujcie mu brakujące elementy twarzy i dłoń, którą będzie wskazywał Wam drogę do kolejnych miejsc zabawy.
Zdjęcie 02 Wyobraźcie sobie, że wysiedliście z autokaru i idziecie przez las. Grupa dzieci z plecakami, lornetkami do obserwacji ptaków, notatnikami, ktoś trzyma kompas, inny saperkę, tekturki, w które włożymy rośliny do zielnika. Leśny ludzik rozdaje wszystkim drewniane budki lęgowe. W drogę!!!
Zdjęcie 03 No cóż, zapewne jesteście głodni – czas na drugie śniadanie.
Siadamy pod drzewami i wyciągamy śniadaniówki…..
Zdjęcie 04 Po śniadaniu czas na edukację – przypominamy sobie jesienną wycieczkę i rozpoznawanie kory drzew. Jakie drzewo ma białą korę?
Zdjęcie 05 Wiosną w runie puszczy zielenią się turzyce, a w podszycie kwitną czeremchy. Wiosna zaczyna się od runa i podszytu. Jest tam widno, gdyż drzewa nie mają jeszcze liści. Obserwujemy rośliny, listki i kwiaty zabieramy do zielnika.
Zdjęcie 06 W wilgotnych miejscach kwitną kaczeńce (kaczeńce to pospolita nazwa, prawidłowa brzmi knieć błotna). W wilgotnych miejscach puszczy rośnie podlegająca ochronie krzewinka – bagno zwyczajne. W dawnych czasach zielarki zbierały bagno i sprzedawały jako środek na mole. Zdjęcie 07.
Zdjęcie 08 Nad strumyczkiem czas na kolejną zabawę – budujemy koło wodne. W dawnych czasach takie koła napędzały młyny, a w krajach suchych umożliwiały nawadnianie pól uprawnych – podpowiedź zdjęcie 08A.
Zdjęcie 09 Strumyczek z przeszkodą, chyba trzeba przez nią przejść, ojej, a kto to wpadł do wody.
Zdjęcie 10 Czas na edukację – udajemy się w ciszy w leśne ostępy, nasłuchujemy odgłosów ptaków. Na wiosnę w lesie leśnicy wieszają na drzewach budki lęgowe dla ptaków. W tej części lasu wyraźnie ich brakuje. Musimy powiesić.
Zdjęcie 11 Mieszkańcy lasu to sarny i dziki, czy będziemy cichutko i zobaczymy je? – zdjęcie 12
Zdjęcie 13 Na leśnej polance zasiadamy do posiłku – chłopcy pod drzewami iglastymi, dziewczęta pod liściastymi.
Zdjęcie 14 Po posiłku czas na mały spacer, zabieramy ze sobą kompas. Wyznaczamy kierunek północny. Kto zapomniał kompasu obserwuje mech na drzewach. Jest go zawsze więcej po północnej czyli zacienionej stronie drzewa – zdjęcie 15.
Zdjęcie 16 Ważną rolę w lesie pełnią powalone drzewa, w spróchniałej korze poszukujemy (z lupą) robaczków. Kto znalazł najwięcej? Dzięki materiałowi, który w ściółce obserwowaliśmy w jesieni i „robaczkom” powstaje w lesie gleba.
Zdjęcie 17 Ogniska z kiełbaską nie będzie, gdyż w lasach panuje susza i nie wolno rozpalać ognisk. Czeka was więc inna atrakcja. Zbudujecie tratwę i popłyniecie na wyspę skarbów. Skąd weźmiecie drewno na tratwę? – od inżynierów, którzy byli tu w nocy czyli ………………zdjęcie 18