Światowego Dnia Poezji UNESCO
W dniach 20.03 – 22 .03.2019 roku uczniowie naszej szkoły mieli okazję uczestniczyć w serii zajęć zorganizowanych z okazji Światowego Dnia Poezji UNESCO.
W tym roku do śmiałego boju z mową wiązaną stanęli zawodnicy z prawie wszystkich przedziałów wiekowych – i to w czterech różnych kategoriach:
Klasy II PALO – pod przewodnictwem mgr Żanety Dyląg, Aleksandry Sołtysik oraz mgra Huberta Zięby – stoczyły nierówną walkę z analizą wiersza „A Martian Sends a Postcard Home”. I choć utwór autorstwa Craiga Raine’a miał nad nimi przewagę językową, to po 2 godzinach efektownych zwodów naszym uczniom udało się wyjść z tego pojedynku z podniesionymi głowami.
Z kolei klasy I PALO rzuciły rękawicę poezji dydaktycznej Stanisława Jachowicza. Znając jednak potencjał i doświadczenie swego przeciwnika, nie ryzykowali i poprosili o wsparcie swych młodszych kolegów z klas IV, V i VI SP ACADEMOS oraz MSP Otwarty Świat. Początki były trudne, jednakże dzięki wskazówkom udzielonym przez prowadzącego warsztaty Bartosza Jakubka, uczniom udało się odkryć pewien schematyzm działań starego bajarza i wykorzystać go do wyprowadzenia odpowiedniej kontry. Po trzech rundach wspólnej walki nasza młodzież wyprodukowała własną poezję dydaktyczną, którą nieomal znokautowała starego mistrza.
Nieco inną taktykę przyjęli uczniowie klas VII, VIII oraz niektórych PALO. Przy wsparciu mgr Joanny Bajdy podjęli się bowiem niełatwego zadania połączenia poezji oraz sztuki plastycznej, czego wynikiem są oryginalne zakładki do książek, na których to nasi wychowankowie umieścili fragmenty swych ulubionych utworów poetyckich. Niewątpliwie, obdarowani zakładkami nauczyciele docenili praktyczność tego przedsięwzięcia.
Artystyczny zew poczuli w sobie również uczniowie klas VII i VIII SP ACADEMOS, których plastyczne interpretacje wybranych utworów poetyckich można od kilku dni podziwiać na szkolnych korytarzach, dopilnowała tego mgr Dorota Tomalska.
I choć czas poetyckich zmagań dobiegł końca, to na pewno zostawił w uczestniczących pewien ślad – wszakże poezja to nie tylko tropy i rymy, ale również sposób patrzenia na świat. Warto było również pokazać, iż nie samymi “klasykami” szkolnictwo stoi…