Drogie Dzieci!

Wyruszamy na wiosenną wycieczkę do puszczy.

Najwyższy czas, w lesie panuje wiosna!

Oto zdjęcia z puszczy, które wykorzystacie do zabawy i nauki. Na zdjęciach (mogą być wydrukowane w kolorze, jeśli czarno-białe to patrząc na zdjęcie kolorujecie kredkami lub farbkami), naklejacie wasze buzie i dorysowujecie stosowne pozy w zależności od tematu zdjęcia.  Buzie kolegów i koleżanek ze szkoły możecie znaleźć w waszych albumach z zakończenia roku lub na zdjęciach na stronie internetowej szkoły. Proszę naklejać tylko twarze, a tułów dorysować stosownie do sytuacji leśnej. Liczę na waszą pomysłowość!

Kliknij tutaj, aby przejść do zdjęć.

Wasze prace „z wycieczki do puszczy” zamieścimy na stronie internetowej szkoły.

Zaczynamy naszą wycieczkę:

Zdjęcie 01 – przewodnikiem wycieczki jest taki oto ludzik. Dorysujcie mu brakujące elementy twarzy i dłoń, którą będzie wskazywał Wam drogę do kolejnych miejsc zabawy. 

Zdjęcie 02. Wyobraźcie sobie, że wysiedliście z autokaru i idziecie przez las. Grupa dzieci z plecakami, lornetkami do obserwacji ptaków, notatnikami, ktoś trzyma kompas, inny saperkę, tekturki, w które włożymy rośliny do zielnika.  Leśny ludzik rozdaje wszystkim drewniane budki lęgowe. W drogę!!!

Zdjęcie 03 -no cóż, zapewne jesteście głodni – czas na drugie śniadanie.

Siadamy pod drzewami i wyciągamy śniadaniówki…..

Zdjęcie 04 – po śniadaniu czas na edukację – przypominamy sobie jesienną wycieczkę i rozpoznawanie kory drzew. Jakie drzewo ma białą korę?

Zdjęcie 05 – Wiosną w runie puszczy zielenią się turzyce, a w podszycie kwitną czeremchy.  Wiosna zaczyna się od runa i podszytu. Jest tam widno, gdyż drzewa nie mają jeszcze liści. Obserwujemy rośliny, listki i kwiaty zabieramy do zielnika.

Zdjęcie 06 – w wilgotnych miejscach kwitną kaczeńce (kaczeńce to pospolita nazwa, prawidłowa brzmi knieć błotna). W wilgotnych miejscach puszczy rośnie podlegająca ochronie krzewinka – bagno zwyczajne. W dawnych czasach zielarki zbierały bagno i sprzedawały jako środek na mole  – Zdjęcie 07

Zdjęcie 08 – nad strumyczkiem czas na kolejną zabawę – budujemy koło wodne. W dawnych czasach takie koła napędzały młyny, a w krajach suchych umożliwiały nawadnianie pól uprawnych – podpowiedź zdjęcie 08A

Zdjęcie 09 – strumyczek z przeszkodą, chyba trzeba przez nią przejść, ojej, a kto to wpadł do wody

Zdjęcie 10 – czas na edukację – udajemy się w ciszy w leśne ostępy, nasłuchujemy odgłosów ptaków. Na wiosnę w lesie leśnicy  wieszają na drzewach budki lęgowe dla ptaków. W tej części lasu wyraźnie ich brakuje. Musimy powiesić.

Zdjęcie 11 – mieszkańcy lasu to sarny i dziki, czy będziemy cichutko i zobaczymy je? – zdjęcie 12

Zdjęcie 13 –  na leśnej polance zasiadamy do posiłku – chłopcy pod drzewami iglastymi, dziewczęta pod liściastymi

Zdjęcie 14 – po posiłku czas na mały spacer, zabieramy ze sobą kompas. Wyznaczamy kierunek północny. Kto zapomniał kompasu obserwuje mech na drzewach. Jest go zawsze więcej po północnej czyli zacienionej stronie drzewa – zdjęcie 15

Zdjęcie 16 – ważną rolę w lesie pełnią powalone drzewa, w spróchniałej korze poszukujemy (z lupą) robaczków. Kto znalazł najwięcej? Dzięki materiałowi, który w ściółce obserwowaliśmy w jesieni i „robaczkom” powstaje w lesie gleba.

Zdjęcie 17 – Ogniska z kiełbaską nie będzie, gdyż w lasach panuje susza i nie wolno rozpalać ognisk. Czeka was więc inna atrakcja. Zbudujecie tratwę i popłyniecie na wyspę skarbów. Skąd weźmiecie drewno na tratwę? – od inżynierów, którzy byli tu w nocy czyli ………………zdjęcie 18